.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
دبيرخانه ثبت جهاني ماسوله تشكيل مي‌شود

مديركل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري گيلان از تشكيل دبيرخانه ثبت جهاني ماسوله در سال جاري خبر داد.

اميد عزيزي در گفت‌وگو با فارس در رشت ايجاد الگوي معماري تخصصي درباره ماسوله را از جمله اهداف تشكيل اين دبيرخانه عنوان كرد.
وي اظهار داشت: از همه سازمان‌هاي مردم نهاد كه علاقه‌مند به توسعه پايدار در شهرك تاريخي ماسوله هستند دعوت مي‌شود تا طرح‌ها و برنامه‌هاي خود را ارائه دهند كه با پردازش تخصصي به اين موضوع بتوان گامي ارزشمند در راستاي تسريع ثبت جهاني ماسوله برداريم.
مديركل ميراث فرهنگي گيلان با بيان اينكه الگوي معماري ماسوله يك الگوي زمينه است، افزود: نبايد منحصراً از ديد فرهنگي به اين موضوع نگاه شود بلكه از منظر محيطي نيز به ماسوله نگريسته شود تا طرح‌هاي آن را طبق نگاه محيطي داشته باشيم.
عزيزي با اشاره به مكان‌هاي مذهبي و تاريخي ماسوله تصريح كرد: تاكنون 25 بناي تاريخي ماسوله و همچنين مطالعه و آسيب‌شناسي كفابازار كه تنها بازار دو طبقه و بالكن‌دار ماسوله بوده، براي انجام عمليات مرمتي و همچنين مرمت كفابازار توسط پايگاه شهر تاريخي ماسوله صورت گرفته است.
مديركل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري گيلان درباره ميزان اعتبارات و شرح اقدام‌هاي مرمتي و حفاظتي صورت گرفته در ماسوله خاطرنشان كرد: تاكنون بيش از 207 مورد مرمت با اعتباري بالغ بر 11 ميليارد و 990 ميليون ريال انجام شده كه از اين ميزان مي‌توان به مرمت منازل مسكوني، مساجد پايگاه ميراث، راه‌اندازي كارگاه‌ها، مرمت مغازه و زائرسرا اشاره كرد.
وي ورود پژوهشگران و كارشناسان را در عرصه بازسازي ماسوله بسيار مهم تلقي كرد و عنوان داشت: فعاليت بي‌وقفه در گردآوري و طبقه‌بندي مدارك مربوط به ماسوله شامل عكس‌هاي قديمي، هوايي، نقشه‌هاي كامل از بافت و تك بناها براي اقدام‌هاي كارشناسي صورت گرفته است.
به گفته عزيزي گردآوري كتاب‌هاي تاليف شده پايان‌نامه‌هاي دانشگاهي و مطالعات موضوعي مرتبط، مطالعه و تهيه جزئيات اجرايي عناصر معماري با استفاده از مصالح جديد براي استحكام‌بخشي بناها، تدوين و چاپ كتاب گويش ماسوله، انجام طرح آمارگيري و تكميل پرسشنامه از گردشگران، برپايي نمايشگاه صنايع دستي، انجام مطالعات طرح جامع ويژه شهر تاريخي ماسوله از جمله اقدام‌هايي بوده كه درباره حفظ و احياي بافت تاريخي ماسوله انجام شده است.
مديركل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري گيلان با اشاره به جايگاه تاريخي و گردشگري ماسوله گفت: ماسوله به واسطه قدمت تاريخي همواره مورد توجه گردشگران داخلي و خارجي قرار گرفته و در اين راستا تسريع روند بازسازي در اين شهرك براي ثبت‌نام جهاني آن بسيار الزامي و ضروري است.
وي ادامه داد: مسئوليت حفظ و احياي ميراث فرهنگي متوجه همه اقشار جامعه بوده و رسانه‌ها نيز در بحث اطلاع‌رساني و فرهنگ‌سازي نقش بسيار مهم دارند.
عزيزي حفظ نمادهاي تاريخي و فرهنگي استان را سبب پايداري ارزش‌ها و انتقال آن به آيندگان بيان كرد و بيان داشت: ايجاد بستر تعامل و همكاري مهم‌ترين ركن در اين رستا است.
مديركل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري گيلان همچنين با تاكيد بر ضرورت بازسازي و مرمت مزار ميرزا كوچك اظهار داشت: در حال حاضر 2 ميليارد و 500 ميليون تومان از اعتبارات استاني و 2 ميليارد و 500 ميليون ريال نيز با تصويب رئيس سازمان ميراث فرهنگي كشور براي ادامه طرح بازسازي محوطه مزار ميرزا تخصيص يافته و عمليات اجرايي ساماندهي مزار ميرزا كوچك به‌زودي آغاز مي‌شود.


استفاده از اين خبر فقط با ذكر نام شمال نيوز مجاز مي باشد .
ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();
نظرات خوانندگان :

الف - ي 30 ارديبهشت 1389
سلام ؛ يا شما خوب نتوانستيد مطلب ايشان را ويرايش كنيد! و يا ايشان بلد نيستند مصاحبه كنند!؟... ايشان در مصاحبه حداقل چارچوب ها را رعايت نكرده است.خدا به داد ميراث فرهنگي ،...و... ؛گيـــــــــــــــــــــــــــــــــــلان
برسد!!!!!!!!!!!!؟؟؟؟؟؟؟؟؟.

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.207 seconds.